Seksualność dzieci niepełnosprawnych

Seksualność dzieci niepełnosprawnych

Niepełnosprawność intelektualna jest pojęciem dość młodym. Zastąpiło ono dotychczasowe stygmatyzujące określenia takie jak„niedorozwój umysłowy” i „upośledzenie umysłowe”. Należy zdawać sobie sprawę, że niepełnosprawność intelektualna odznacza się głównie utrudnieniami jakie pojawiają się w sferze percepcji oraz w sferze poznawczej. W konsekwencji doprowadza to do wolniejszego tempa uczenia się. Osoba ta może mieć również problemy z opanowaniem sprawności poznawczych oraz społecznych. Co ważne niepełnosprawność intelektualna nie jest chorobą psychiczną
Seksualność jest pojęciem szerokim i odnosi się do kilku aspektów życia każdego z nas: sfera fizyczna, emocjonalna, poznawcza, społeczna oraz interpersonalna. Warto dodać, że płciowość jak i seksualność stanowi jedną z najważniejszych sfer funkcjonowania człowieka.
Opiekun osób niepełnosprawnych intelektualnie powinien obserwować rozwój podopiecznego. Jest to istotne gdyż jak wiadomo wszyscy z nas zmieniają się fizycznie, emocjonalnie jak i intelektualnie. To bowiem od niego w dużej mierze zależy jak rozwija się dziecko a tym samym jak rozwija się jego sfera seksualności.
U dzieci z niepełnosprawnością intelektualną bardzo często można zaobserwować brak harmonii pomiędzy tempem rozwoju poszczególnych sfer: biologicznych, emocjonalnych, poznawczych. W konsekwencji czego osoby te mogą mieć cechy zachowań zarówno z okresu dziecięcego jak i dorosłego. Przykładowo młoda kobieta będzie nadal bawić się lalkami ale jednocześnie będzie odczuwać popęd seksualny i będzie chciała go ukazać w swoim zachowaniu