Zdrowa długowieczność

Zdrowa długowieczność

Czy humorystycznie podchodząc do zagadnienia zdrowia można byłoby dokonać podziału ludzi na żyjących i zachowujących się tak jak gdyby byli; „nieśmiertelni” i „śmiertelni”? Oczywiście, że nie będą to jakoś bardzo wyraźne zarysowujące się różnice ale takie, które z pewnością potrafi każdy zauważyć na tak zwany „pierwszy rzut oka”. Podążając zatem tą drogą zawiłych zdawać by się mogło z pozoru dywagacji czy zatem każdy, który na przykład prowadząc samochód i trzymając jedną ręką kierownicę, z szybkością powiedzmy około 160 km/godz, a w międzyczasie uskuteczniając interesującą rozmowę przez telefon (oczywiście, że z posiadanym zestawem głośnomówiącym), przy okazji zajadając coś smakowitego lub pijając orzeźwiającego (znajdującego się oczywiście w zasięgu ręki) lub paląc z fantazją aromatyczną cygaretkę, fajkę lub zwykłego skręta czy papierosa, będzie klasyfikował się do grupy tych „nieśmiertelnych” czy jednak tych drugich, nazwanych „śmiertelnymi”? Oczywiście, nie wnikając w głąb różnych innych, a istniejących jednak w odniesieniu do takiego przypadku szczegółów, można byłoby jednoznacznie stwierdzić, że każdy żyje tak jak lubi, chce czy potrafi, a szufladkowanie jakiegokolwiek stylu życia niczemu szczególnemu nie służy. I to jest fakt, który można byłoby dodatkowo podkreślić tym, że jak dotychczas nikomu nie udało się udowodnić od czego tak naprawdę zależy ta nasza zdrowa długowieczność? A kwestie refleksji na temat tego co bywa lub jest zdrowe lub nie, są liczne i różne.

„szlachetne zdrowie nikt się nie (…)”

„szlachetne zdrowie nikt się nie (…)”

To prawda, że to „szlachetne zdrowie nikt się nie (…)”, tak w twórczości zapewne nie tylko naszych wieszczów jak i już od najmłodszych często lat, często odsłuchiwane w różnego rodzaju miejscach, poczekalniach, środkach komunikacji publicznej czy podczas spotkań towarzyskich, bądź w gronie najbliższych itp., na ogół pozostaje niestety jedynie tylko teorią. Gdzieś kiedyś czegoś nam różni żyjący obok nas już naopowiadali, próbowali pokazać czy nawet nauczyć, sami też coś przeżyliśmy, wielokrotnie zdaje nam się, że bardzo dużo na ten temat wiemy, a czasami uważamy, iż po prostu doskonale się na tym wszystkim znamy ale… W przypadku gdybyśmy to zdrowie nagle utracili, to czegokolwiek by się doznało, spowodowało czy dokonało, już nigdy nie zdołamy powrócić go do tego, niebiańskiego wręcz błogostanu cieszenia się nim tak, jak dane nam to było w chwili urodzin. Cała, zastosowane ewentualnie później reszta, będąca zresztą swoistego rodzaju zbiegiem okoliczności, swoistych, sytuacyjnie uwarunkowanych, czasami niepojętych zupełnie przypadków, nie zdoła nas już nigdy postawić w poprzednim miejscu. Jak zatem zachować się w obliczu nagłej, brutalnej konfrontacji utraty tegoż ZDROWIA? Co i jak należałoby uczynić aby spowodować przywrócenie satysfakcjonującego nas, a byłego już niestety w odniesieniu do zaistniałego faktu dobrostanu? A może przedtem, zanim je utracimy, już dużo wcześniej, warto byłoby zastanowić się, jak żyć na co dzień, na tu i teraz aby posłużyło nam wiernie do końca naszych dni?

Rozpoczęcie współżycia

Rozpoczęcie współżycia

Jak wiadomo decydując się na rozpoczęcie życia seksualnego kierujemy się motywami. Dla każdego z nas będą to całkiem inne powody i dlatego też nie można jednoznacznie stwierdzić, że młody człowiek podejmując decyzje o inicjacji seksualnej zawsze kieruje się hormonami, pożądaniem czy też i uczuciem. Należy, bowiem zdawać sobie sprawę, że w czasie dorastania rozpoczęcie życia seksualnego jest bardzo zróżnicowane, połączone zarówno z psychiką jak i zmianami fizycznymi. Jednakże poprzez przeprowadzanie licznych badań można wyznaczyć pojawianie się pewnych ogólnych prawidłowości, które w dużej mierze decydują o podjęciu inicjacji seksualnej Badania te ukazują, że w trakcie podejmowania decyzji o współżyciu młodą osobą kieruje przede wszystkim ciekawość, następnie miłość oraz przekonanie, że jest to czas, kiedy „należy” zdecydować się na taki krok . Dlatego też można stwierdzić, że w większości przypadków decyzja o inicjacji seksualnej podejmowana jest pod naciskiem bodźców wewnętrznych oraz bodźców zewnętrznych, czyli presja rówieśników, partnera. Również należy wymienić motyw psychologiczny, który znajduje się poza sferą seksualną a mianowicie lęk przed porzuceniem przez daną osobę. Dlatego też już na samym początku zaznaczyłam, że podejmowanie decyzji o rozpoczęciu współżycia seksualnego należy do bardzo złożonych przypadków, na które składa się wiele czynników.
Co ciekawe dość często można również zaobserwować różnice pomiędzy chłopcami a dziewczynami, jakie pojawiają się w motywowaniu podjęcia inicjacji seksualnej. Do różnic tych najczęściej zalicza się tzw. „dowód miłości”, jaki chłopak wymusza na swojej dziewczynie, która w młodym wieku jest bardzo podatna na pojawiające się pierwsze uczucia miłości . Bardzo często wówczas decyduje się ona na rozpoczęcie współżycia seksualnego, mimo, że ma szereg wątpliwości, które tak naprawdę nie są zrozumiałe dla chłopaka. Motyw ten powiązany jest także z przekonanie iż związek na tym etapie po rozpoczęciu współżycia będzie umocniony i zdaniem wielu dziewczyn będzie trwał wiele lat. Omawiając te motywy jakie pojawiają się u dziewczyn należy zdawać sobie sprawę, że wynikają z faktu, iż dla dziewcząt potrzeba więzi fizycznej jest konsekwencją rodzących się czy też już istniejących więzi emocjonalnych

Rozpoczęcie biegania

Rozpoczęcie biegania

Dziś gdy zaczynamy coraz bardziej zwracać uwagę na swoje ciało, na to co ląduje na naszych talerzach również i zaczynamy dbać o systematyczną aktywność fizyczną. Do wyboru mamy różnorodne ćwiczenia prowadzone w klubach fitness. Nadal modny jest areobick dziś z dodatkowymi elementami zumby dzięki czemu zajęcia są dużo ciekawsze i z pewnością dają jeszcze lepsze efekty. Inne osoby decydują się na zmierzenie z własną wytrzymałością zapisując się na zajęcia z crosfittu. Wówczas w krótkim czasie intensywnego treningu można sprawdzić swą wytrzymałość zarówno fizyczną jak i psychiczną. Jeśli jednak nie do końca jesteśmy przekonani co do takich grupowych zajęć oraz nie chcemy wydawać pieniędzy na kupowanie karnetów z pewnością idealnym rozwiązaniem jest rozpoczęcie biegania.
Tak naprawdę nie potrzebujemy do tego wydawania jakichkolwiek pieniędzy. Warto zadbać o odpowiednie ubranie, wygodne buty i już można zaczynać przemierzać szlaki. Oczywiście bieganie należy do jednych z najintensywniejszych sportów cardio dlatego też należy wiedzieć jak je rozpocząć. Osoby początkujące powinny na samym początku bieganie przeplatać z elementami marszu oraz truchtu. Wówczas organizm przygotowuje się do wysiłku. Z pewnością udanie się na 5 kilometrowy bieg po raz pierwszy nie będzie odpowiednim rozwiązaniem. Wówczas bowiem w szybkim czasie zniechęcimy się do takiej formy aktywności fizycznej.
Z czasem nabierzemy wprawy i nawet przebiegnięcie 10 kilometrów nie będzie stanowiło aż takiego dużego wyzwania. Oczywiście aby osiągnąć taki efekt należy systematycznie zwiększać swoją trasę, czas biegania. Ważne jest także to aby nie doprowadzić do przetrenowania organizmu. Biegając każdego dnia po godzinie nie uzyskamy oczekiwanych efektów a jedynie doprowadzimy do szeregu kontuzji. Warto bowiem zapamiętać że jakakolwiek aktywność fizyczna nie ma być obowiązkiem ale przyjemnością połączona z ogromną satysfakcją.

Bycie fit

Bycie fit

Obecnie jak można zauważyć panuje moda na bycie fit, jednak czy wiemy na czym ona polega i co tak naprawę odnosi się do tego terminu. Z pewnością bycie fit to dbanie o swoją dietę. Dziś coraz to większa liczba osób decyduje się na przejście na dietę wegetariańska czy też i wegańską. Jest to bardzo dobre rozwiązanie oczywiście pod warunkiem, że stale będziemy uzupełniać wszelkie potrzebne składniki, mikroelementy. Jeśli jednak nie potrafimy rezygnować z mięsa warto wybierać te zdrowsze, chudsze, które nie zawierają w sobie niezdrowego tłuszczu. Również w myśl ideologi bycia fit ważne jest unikanie cukrów. Nie od dziś bowiem wiadomo, że nadmiar cukru w naszym organizmie prowadzi do licznych schorzeń oraz jest przyczyną nadwagi u coraz to młodszych dzieci. Picie sporych ilości wód gazowanych, zajadanie się ciastkami każdego dnia, nie jest wskazane nie tylko dla osób chcących być fit. Warto bowiem zdawać sobie sprawę, że to jak dbamy o nasz organizm czyli to co jemy ma wpływ na nasz wygląd, na nasze samopoczucie oraz na nasze zdrowie.
Oprócz wspomnianej już zdrowej a zarazem zbilansowanej diety ważny jest ruch. Dziś coraz to częściej na ulicach, ścieżkach można spotkać osoby biegające, jeżdżące na rowerze, rolkach. Również i kluby fitness przechodzą dużą popularność. Jak bowiem wiadomo systematyczny ruch nie tylko daje możliwość utrzymania zdrowej i szczupłej sylwetki ale i pozwala zregenerować swe siły, emocje. Wbrew pozorom po odpowiedniej dawce ruchu mamy jeszcze więcej siły i motywacji do dalszej pracy. Oczywiście także i w tym przypadku ważne jest zachowanie równowagi. Jeżeli do tej pory nie byliśmy miłośnikami siłowni, zajęć fitness nie należy od razu zapisywać się na kilkanaście godzin intensywnego treningu. Warto znaleźć dla siebie odpowiednią formę ruchu a następnie przeplatać ją z nowymi formami ćwiczeń. Odpowiednie podejście do diety jak i do ćwiczeń jest bowiem podstawą bycia fit nie tylko na chwilę ale i na całe życie.